Trubadúr
Keď Trubadúra, jednu z najpopulárnejších opier Giuseppe Verdiho, chápeme ako historickú drámu, zamotáme sa, spolu s libretistom Cammaranom, do mätúcich nezrovnalostí a rozporov. Hlavný hrdina Manrico má byť španielsky Cigán a trubadúr – avšak v 15. storočí, kedy sa príbeh odohráva, trubadúri už dávno vymreli a Cigáni naopak ešte do Španielska neprišli. Kľúčom k pochopeniu diela teda nie sú historické reálie, ale Verdiho hudba, ktorá príbeh posúva do nadčasovej roviny. Konflikt medzi idealistom Manricom a grófom Lunom, stelesňujúcim brutálnu moc a túžbu po vlastníctve, sa režisérovi Martinovi Bendikovi podarilo vyložiť ako spor veľmi aktuálny, vyjadrujúci čosi príznačné aj pre našu modernú dobu. Vzniká dialóg medzi autorom, inscenátormi a publikom, dialóg, ktorý robí operné divadlo vzrušujúcim miestom, kde už zďaleka nejde ide iba o kolektívne vychutnávanie vysokých „cé“.