Lluisa Miller
Podobne ako iní operní skladatelia 19. storočia, aj Verdi rád zhudobňoval diela slávnych dramatikov – najmä Williama Shakespeara (Macbeth, Otello, Falstaff) a Friedricha Schillera (Jana z Arcu, Zbojníci, Luisa Miller, Don Carlos). Pravda, libretisti upravovali činoherné texty a prispôsobovali ich opernému žánru. A tak sa aj Schillerova dráma Úklady a láska, ktorá sa stala predlohou Verdiho opery Luisa Miller (1849), zmenila v rukách libretistu Cammarana zo sociálnej a politickej drámy na tragédiu dvoch milujúcich sŕdc, ktorých láske sa postaví do cesty žiarlivosť a intriga. Vzťah vidiečanky Luisy a grófa Rodolfa sa stáva hračkou v rukách zákerného Wurma, ktorý je vo Verdiho tvorbe predchodcom intrigána Jaga z opery Otello. Pre ľúbostný cit, utrpenie a zúfalstvo Luisy a Rodolfa Verdi nachádza hudobné vyjadrenie, ktoré sa svojou krásou vyrovná hudbe jeho najslávnejších diel.